Jak vybrat nejlepší pneu
Jak vybrat nejlepší pneu? :-) Zdánlivě jednoduchá otázka, na kterou však neexistuje jednoznačná odpověď. V níže uvedených řádcích se pokusím zúročit především naše zkušenosti z praxe, nicméně určitě se najde řada kolegů z pneubranže, kteří doporučují vybírat si pneumatiky jinak, než tu my radíme. Je to jejich přesvědčení, stejně tak podle našeho nejlepšího svědomí byste měli při výberu pneumatik přihlédnout k níže uvedeným řádkům ;-)
Co si musím ujasnit, než si začnu vybírat pneumatiky?
Vždy byste měli být schopní prodejci sdělit, jaký je Váš přibližný kilometrový nájezd, na jakých komunikacích realizujete drtivou většinu jízd (toto je důležité především při volbě zimních pneumatik!), zda jezdíte spíše ostřeji, nebo „předpisově“, zda chcete pneumatiku z TOP segmentu nebo chcete šetřit.
Proč tyto fakty potřebujeme znát? Pokusím se vysvětlit na dvou příkladech.
Zákazník XYZ shání letní pneumatiky, jezdí pouze na nákupy po městě a do práce, kterou mám 10 km od domu. Jednou ročně jede na dovolenku do Chorvatska. Ročně najede cca 15 000 km a má například starší Škodu Octavii. Opravdu nemá cenu takovému zákazníkovi nutit nějakou extrémně tichou sportovní pneumatiku z prémiového segmentu, resp. mu vysvětlovat jak důležité je pro něj koupit pneumatiku s nejnižším parametrem valivého odporu na trhu. Parametry drtivé většiny pneumatik ze středního segmentu mu bohatě stačí, tj. pokud trvá na tom, že v testech vyhrál Michelin a že je chce mít na voze, tak samozřejmě, ovšem pokud chce poradit, tak mu naprosto stačí když si koupí např. Barumku.
Zákazník EFG je z Prahy, shání zimní pneumatiky, najezdí měsíčně 4000 km, hlavně dálnice a silnice první třídy a samozřejmě jízda po městě. Rád lyžuje a jednou za 14 dní jezdí do Krkonoš. Pro tohoto zákazníka bude už jistě zajímavý jízdní komfort, stejně tak opotřebení pneumatik. Nepotřebuje ale pneumatiku koncipovanou do horských podmínek jako třeba Nokian HKPL R, protože v 95 % bude jezdit na upravených silnicích.
Co tím chce vlastně autor článku sdělit? Že pro každého existuje „nejlepší pneumatika“ jen není pro každého stejná.
Mám si vybírat pneumatiky podle výsledků pneu testů ADACu, Auto Zeitung atd.?
Výsledky renomovaných pneu testů jsou rozhodně velmi užitečné a přestože zlí jazykové tvrdí, že bývají testy zmanipulované a zaplacené (což my nejsme schopni posoudit, ale nevěříme tomu), tak používají při testech propracovanou metodiku a jsou schopni opravdu objektivně změřit, spočítat a vyhodnotit při zadaných kritériích rozdíly mezi jednotlivými pneumatikami. Určitě jsme přesvědčeni, že pneutesty oddělí zrno od plev, nicméně problémem zůstává, že se již nesčetněkrát stalo, že stejné pneumatiky v různých testech dopadly výrazně odlišně. Nemyslím tím, že by vítěz testu např. ADACu byl na posledním místě v pneutestech v Autobildu, nicméně stává se, že pneumatika která v jednom testu exceluje, je ve druhém pouze průměrná. Rovněž se stává, že v jednom roce je určitá pneumatika na pátem místě a v druhém například až na jedenáctém. Jak je to možné? Opět je zde celá řada faktorů, proč tyto rozdíly vznikají.
Hlavním faktorem je, že organizace které testy provádějí, mají různé metodiky vyhodnocování naměřených hodnot. Když se podíváme například na výsledky letního testu ADACu 2013 v rozměru 185/60 R15 tak metodika ADACu u letních testů klade největší důraz na vlastnosti na mokru a přikládá jim 40% z celkové známky (nutno dodat že je to logické). Pokud by se změnila důležitost parametru vlastnosti na suchu z 20% na 40% pak by nevyhrála pneumatika Michelin Energy Saver + ale pneumatika Dunlop BluResponse. Stejný test a okamžitě by byl jiný výsledek.
Dalším faktorem je, že pneumatika se stejný dezénem, stejnou směsí, ale v jiném rozměru může mít velmi odlišné vlastnosti. Pokud tedy letošní letní testy AutoBildu 2013 hodnotily rozměr 195/65 R15 a letní pneutesty ADACu rozměr 185/60 R15 tak i zde mohou vzniknout rozdíly. Například v ADACu se letní dezén ContiPremiumContact 5 od společnosti Continenal umístil na třetím místě, v testech AutoBildu je až ve druhé desítce.
Rovněž musíme vzít v potaz technologický porok. O pár řádku výše, jsem poukázal na příklad, kdy Barum Brillantis 2 byla v testech ADAC 2012 na pátém místě a v roce 2013 až na místě jedenáctém. Jak je to možné? Faktem je, že i u stejných dezénů může dojít v průběhu výroby k inovaci směsi (viz například Energy Saver a Energy Saver +, Sava S3 a S3+ atd.), resp. konkurence může přijít s vylepšenými dezény a dalšími inovacemi a při souhře těchto faktorů i při stejných hodnotících kritériích testu pak taková změna na žebříčku nemusí být až takovým překvapením.
K výsledkům testů tedy určitě doporučujeme přihlédnout, nicméně by neměly být z výše uvedených důvodů jediným kritériem při rozhodování. Rozdíly mezi jednotlivými pozicemi v žebříccích jsou navíc minimální.
Mám si vybírat pneumatiky pouze od renomovaných výrobců?
Zde se vrátím k otázce z úvodu. Je nutné si ujasnit, jak velké nároky na pneumatiku kladu, kolik km najezdím, jakým stylem jezdím a kolik peněz chci do nákupu nové pneumatiky investovat. Obecně však nejsme z mnoha důvodů velkými příznivci pneumatik čínské „noname“ výroby.
Má vůbec cenu si s výběrem pneumatik lámat hlavu?
Určitě ano. Uvědomte si, že jediným kontaktem mezi Vaším vozem a silnicí jsou právě pneumatiky. Přejeme Vám všem šťastnou ruku při výběru :-) Pokud máte nějaké dotazy, tak prosím využijte naší poradnu na titulní straně.
© 2013 - Text byl připraven vedením společnosti PNEU SOUKUP s.r.o. Tento text podléhá autorským zákonům a je vlastnictvím společnosti PNEU SOUKUP s.r.o. Texty nesmí být žádným způsobem stahovány, kopírovány, dále reprodukovány a upravovány bez písemného souhlasu autora. Použití, či kopírování textů bez písemného souhlasu autora je považováno za porušení autorského zákona a může být stíháno.
Dotazy a poradna